Śledź nas:

Dołącz do użytkowników iSanok.pl - Załóż konto   |   Zaloguj się
Redakcja  |  12.10.2017

Jak zarejestrować firmę? - reklama

Każdy kto myśli o własnym biznesie, wzdryga się na wzmiankę o formalnościach związanych z rejestracją firmy. Gdzie złożyć wniosek, w jakiej formie, co wpisać w poszczególnych miejscach druków zgłoszeniowych? Dowiedz się, jak wygląda zakładanie firmy krok po kroku.

1. Jednoosobowa działalność gospodarcza, spółka cywilna a może…?

Na początku określ, jaką formę organizacyjno-prawną przyjmie Twoja firma. Musisz podjąć decyzję, czy chcesz prowadzić działalność gospodarczą samodzielnie, czy może ze wspólnikiem. Zastanów się, jak duży kapitał poświęcisz na swój biznes i jaką przyjmiesz odpowiedzialność.

Do wyboru przyszły przedsiębiorca ma następujące formy prawne:

Więcej na temat każdej formy organizacyjno-prawnej działalności gospodarczej przeczytasz na stronie: https://6krokow.pl/wybierz-forme-prawna-dzialalnosci-gospodarczej/ .



2. Rejestracja firmy

Mamy dwie metody do rejestracji działalności gospodarczej: przez Internet oraz składając wniosek wydrukowany tradycyjnie we właściwym Urzędzie Gminy. W obu przypadkach trzeba wypełnić formularz CEIDG-1 . Formularz internetowy dostępny jest na stronie http://www.ceidg.gov.pl, w Biuletynie Informacji Publicznej Ministra Gospodarki lub w Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej. Składając w ten sposób wniosek o rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej, trzeba opatrzyć go podpisem elektronicznym, który jest weryfikowany przez urzędnika.

Rejestracja w urzędzie może odbywać się listownie bądź osobiście. Rejestracji firmy dokonuje się w Urzędzie Gminy właściwym ze względu na miejsce zamieszkania przedsiębiorcy. Zaletą takiego stanu rzeczy jest fakt, że możemy pójść do dowolnego urzędu zarejestrować firmę.



3. Rachunek Bankowy

Każdy nowy przedsiębiorca potrzebuje rachunku bankowego. Szczególnie zobowiązani do tego są przedsiębiorcy rozliczający VAT oraz firmy, których transakcje przekraczają równowartość 15 tys. euro.

Możesz użyć początkowo prywatnego konta bankowego jako firmowego, jednak musisz powiadomić o tym ZUS oraz urząd skarbowy. W tym celu trzeba wypełnić wniosek CEIDG-RB oraz ZBA. Należy pamiętać, iż banki wymagają firmowej pieczątki, która zawiera imię i nazwisko, nazwę firmy, REGON i NIP, adres, telefon oraz faks.

4. Uzyskanie zezwoleń

W celu prowadzenia niektórych działalności gospodarczych, wymagane jest uzyskanie odpowiednich koncesji lub zezwoleń.


Uzyskania koncesji wymaga wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie:

  • poszukiwania lub rozpoznawania złóż kopalin, wydobywania kopalin ze złóż, bezzbiornikowego magazynowania substancji oraz składowania odpadów w górotworze, w tym w podziemnych wyrobiskach górniczych,
  • wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią i amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym,
  • wytwarzania, przetwarzania, magazynowania, przesyłania, dystrybucji i obrotu paliwami i energią,
  • ochrony osób i mienia,
  • rozpowszechniania programów radiowych i telewizyjnych,
  • przewozów lotniczych.

Zezwolenie jest wymagane w przypadku:

  • hurtowej i detalicznej wyrobu i sprzedaży alkoholi,
  • prowadzenie działalności ubezpieczeniowej i wykonywanie pośrednictwa ubezpieczeniowego
  • prowadzenia loterii fantowych, gier losowych, gier na automatach i zakładów wzajemnych,
  • działalności w zakresie usuwania, wykorzystywania i unieszkodliwiania odpadów komunalnych oraz prowadzenia działalności ochronnej przed bezdomnymi zwierzętami, oraz prowadzenia schronisk dla bezdomnych zwierząt,
  • produkcji i dystrybucji tablic rejestracyjnych do pojazdów samochodowych,
  • wytwarzania i dopuszczenia do obrotu produktów leczniczych, prowadzenia aptek ogólnodostępnych, hurtowni farmaceutycznych.


Jeżeli jednak zamierzasz wykonywać którąś z poniższych działalności, będziesz potrzebował uzyskania odpowiedniej licencji. Dotyczy to:

  • transportu taksówką,
  • transportu drogowego osób i rzeczy,
  • usług detektywistycznych, ochrony osób i mienia,
  • zarządzania oraz pośrednictwa w obrocie nieruchomościami,
  • rzeczoznawców majątkowych.


5. Urząd Skarbowy

Do uruchomienia działalności gospodarczej będziesz potrzebować NIP, czyli dziesięciocyfrowego kodu służącego do identyfikacji podatnika. Następnym zadaniem jest wybranie formy opodatkowania oraz rejestracja firmy jako podatnika VAT. Są trzy podstawowe formy opodatkowania: podatek liniowy, ryczałt ewidencjonowany oraz karta podatkowa.

We wniosku CEIDG-1 znajdziemy miejsce, gdzie znajduje się podanie o nadanie NIPu oraz oświadczenie o wyborze formy opodatkowania. Jeśli chcemy zarejestrować firmę jako podatnik VAT, należy wypełnić wniosek VAT-R (rejestracja podatnika VAT) i VAT-5 (potwierdzenie tego, że przedsiębiorca jest podatnikiem VAT).



Jak widzisz zakładanie firmy wiąże się z załatwianiem wielu różnych formalności. Jednak kiedy uda Ci się już wszystko załatwić, będziesz mógł śmiało zacząć prowadzenie własnego biznesu.

Artykuły promowane

Czy nadal zdarza Ci się uronić łezkę, oglądając Śniadanie u Tiffany’ego z...
Nowoczesna toaleta to coś o czym marzy dzisiaj chyba praktycznie każda Pani domu....
Kręte uliczki francuskich miasteczek wprowadzają każdego turystę w niepowtarzalny...
Za nami coroczny piknik rodzinny organizowany przez spółkę ADR Polska, będącej...
W PGNiG poszukiwana jest osoba na stanowisko pracownika ds. przetargów. Dokumenty...
Błyskawicznie, bezpłatnie i z zyskiem? Oto idealna sprzedaż. Co zrobić aby każda...

Kalendarium

/ Październik 2017
PN WT ŚR CZW PT SOB ND
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          

Copyright © 2013 iSanok. Wszelkie prawa zastrzeżone.
realizacja i CMS: omnia.pl